
Yhdistelmä höyrylaivan ja höyryveturin tunnelmaa Savonlinnasta Punkaharjulle ja takas 9-10.7.
Nyt voit tehdä ikimuistoisen retken höyrylaivalla Savonlinnasta Punkaharjulle 9.7. sekä 10.7. Lähtö 12:30 Savonlinnan Matkustajasatamasta S/S Punkaharjulla. Saapuminen Punkaharjulle 13:25.
Yleisöllä on tämän jälkeen mahdollisuus tutustua Suomen ensimmäiseen hotelli Punkaharjuun tai Luston Metsämuseeon. Paluu Savonlinnaan lähtee Luston (ent. Punkaharju) seisakkeelta 14:20 – 14:30. Punkaharjun sataman ja junaseisakkeen välillä n. 15min kävelymatka. Paluu Savonlinnaan n. klo 15:20
Lauantaina 9.7. myös myöhäisempi höyryjunan paluuvuoro Punkaharjulta Savonlinnaan klo 16:40, jolla olet perillä Savonlinnassa 17:30
Laivan entisöidyt salongit ja viihtyisä aurinkokansi tarjoavat loistavat puitteet Saimaan risteilystä nauttimiseen jopa 75 matkustajalle. Laivalla voi tuntea aitoa nostalgiaa viimeisen 100 vuoden ajalta. Sadan vuoden takainen laivanrakennustaito ja höyrykone ovat tutustumisen arvoisia. Ylhäällä komentosillalla käytössä on viimeisin satelliittinavigointijärjestelmä ja sähköinen merikarttaohjelma tietokeineen turvallisen matkan takaamiseksi.
S/S Punkaharju on aito nostalginen sisävesihöyrylaiva, joka on rakennettu Savonlinnan konepajan telakalla vuonna 1905 ja onkin ainut jäljellä oleva Savonlinnassa rakennettu matkustajahöyrylaiva. Laivan suunnitteli laiva-arkkitehti Emil Kiiveri. Laivan Rakennuttaja oli Punkaharjun tilanomistajien osuuskunta. Laivan alkuperäinen tarkoitus oli kuljettaa matkustajia vaikeakulkuisella Saimaalla Punkaharjulta Savonlinnaan. Vuosisadan alussa höyrylaiva olikin erittäin tärkeä kuljetusmuoto saaristossa asuville. Laivaliikennettä tuli aikaisemmin rakennettua Saimaan kanavaa pitkin myös mereltä. Jo silloin tehtiin turistimatkoja Saimaalla Suomalaisille ja ulkomaalaisille, lähinnä venäläisille, turisteille.
Junassa ravintola A-oikeuksin sekä osassa vuoroja ohjelmaa.