Siitä on yli viisi vuotta kun Vihreät julistivat manifestin yöjunayhteyden saamiseksi Helsingistä Berliiniin. Tällä välin Rail Balticaa on rakennettu eteenpäin, johtoon nimetty suomalainen Timo Riihimäki ja Peter “Angry Birds” Vesterbacka on saanut kerättyä rahoitusta sekä vihamiehiä puuttuvan palan eli Helsinki-Tallinna tunnelin taakse.
Raideliikenne on syntyhistoriastaan saakka imenyt puoleensa vannoutuneita faneja ja verisiä vastustajia. Tunneperäiset reaktiot voidaan kääriä milloin minkin järkevyyden kaapuun ja lopulta kyse on poliittisista valinnoista; esimerkiksi nyt siitä tuetaanko ympäristöystävällistä junaliikennettä vai ei. Ilman rautatietunnellia joudut valitsemaan kahdesta erilaisesta fossiili-intensiivisestä vaihtoehdosta (mikäli sinulla ei ole varaa purjeveneeseen).
Tunnelista voidaan puhua epärealistisena turvallisuutta uhkaavana projektina tai se voidaan nähdä luonnollisena liitoksena Euroopan junaliikenteeseen. 100km pätkä tunnelia on kuitenkin kiinalaisille rakentajille kuin pieni poronkusema — sen verran tehokkaita jyrsimiä paikalle on tarkoitus kiikuttaa.

Reissujuna ilmoittautuu avaamaan Helsinki-Berliini-junaliikenteen heti kun se suinkin on mahdollista. Aivan kuten modernit startupit, tämäkin hanke kutsuu mukaan eri taustoista olevia toteuttamaan jo tälläkin hetkellä tuhansien ihmisten unelmaa.
Tarkoitus on tarjota paljon muutakin kuin pelkkä junayhteys. Näemme, että junaliikenteen potentiaalista on kyetty ottamaan irti vasta pieni osa ja se elämyksellisyys on varsin niukkaa, ottaen huomion mitkä mahdollisuudet meillä olisi jo tänä päivänä.
Siinä kun Tukholmasta Berliiniin olevassa yöjunassa ei ole edes ravintolaa, meillä niitä on vähintään kaksi. Toiset kun kaipaavat hiljaista seurustelua laadukkaan ruoan ympärillä ja toiset puolestaan näkevät junan ravintolan loistavana tapana tutustua ihmisiin. Vaikka kanssakäyminen onnistuu muovisemmissa ja askeettisemmissa olosuhteissa, meidän mielestä juniin pitäisi palauttaa vanhan ajan tunnelma mukavine penkkeineen ja palveluineen, jotka ovat jo kerran kadonneet.
Reissujunassa kuulet elävää musiikkia, syöt muuta kuin mikroruokaa ja voit kokea vaikka saunomisen junamatkan aikana. Uskomme, että matkustustarpeita on erilaisia, minkä vuoksi myös hintaluokkia tulee olla reppureissaajan budjetista yleilliseen luksus-osastoon.
Vaikka tässä puhutaan Helsinki-Berliini junayhteydestä, harjoittelemme uudenlaista junatoimintaa jo sitä ennen kotimaassa, minkä lisäksi Berliini näyttäytyy ensimmäisenä etappina Euroopan valloituksessa. Tulevaisuudessa Reissujunalla voi päästä vaikka Espanjan lämpöön tai Pariisiin kulttuurimatkalle.
Mitä sinä sitten voit tehdä edistääksesi Helsinki-Berliini yöjunan toteutumista?
Kevyimmillään se voi olla tämän artikkelin jakamista ja sähköpostilistalle liittymistä. Astetta rohkeampi veto on tukea tulevassa joukkorahoituksessa Reissujunaa. Ja mikäli haluat antaa omaa osaamistasi Reissujunan käyttöön, kannattaa täyttää tiimihakemus. Me tulemme toteuttamaan tämän unelman, joka tapauksessa. Rakennamme tätä projektia samalla innolla kun rautatiet rakennettiin aikoinaan USA:n länsirannikolta itärannikkolle tai samalla sinnikyydellä kun rata aikoinaan rakennettiin Helsingistä Pietariin.